Lokalt samhällsprojekt – vill bidra med coachning och kunskap

onsdag 25 maj 2022

Randi Evers Säwemark

Borås Viskan Rotaryklubb startade under Rotaryåret 2022-23 ett nytt lokalt samhällsprojekt – CUE – Centrum för Ungas Entreprenörskap. Vi har tidigare engagerat oss i bland annat projektet Yrkesmentorer och språkcaféet.

Nu har klubben fattat ett beslut om att sluta upp kring ett projekt initierat av Borås stad för att stötta yrkeselever vid Almåsgymnasiet. Fokus är entreprenörskap i bred mening, vilket är nyttig kunskap i arbetslivet, om man ska driva projekt, lösa problem, starta företag eller fungera som samhällsmedborgare. Vi ska bidra till integration och samhällsutveckling i Rotarys anda. Projektet ska vara livskraftigt över tid och insatsen från klubbens sida ska primärt ske via engagemang och arbetsinsats.

Drivs och finansieras av Borås stad
Projektet/satsningen vänder sig till ungdomar i gymnasieålder. Projektet utgår från de yrkesinriktade gymnasieutbildningarna på Almåsgymnasiet i Borås och drivs av Borås stad. Man har anställt en projektledare – Sven-Erik Neergard-Möller ­– på halvtid.

Projekttiden är 1 januari 2023 – 31 december 2025 och projektet finansieras av ESF och Borås Stad (1,2 miljoner kronor är avsatt i Borås Stads budget.) Finansiering kan även ske genom sponsorer och stiftelser (inget aktuellt i dagsläget).

Samarbetspartners är bland annat:

• Borås Stad, Gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen, Näringslivsavdelningen. Kulturförvaltningen samt Fritids- och folkhälsoförvaltningen.
  • Borås Viskan Rotaryklubb tillsammans med Borås Rotaryklubb.

Målgrupp – alla ungdomar i gymnasieålder med fokus på elever med begränsat kontaktnät och yrkesförebilder
Elever i gymnasieåldern med annan språklig bakgrund än svenska och kort studietid i Sverige. De saknar troligen kontaktnät utanför släkt, stadsdel eller skola och har eventuellt begränsad framtids- och omvärldssyn. De kan ha svårt att se sig själva i en realistisk framtid och på vilket sätt de ska leva sitt vuxenliv. Och kanske få eller inga yrkesförebilder att fråga eller söka inspiration från i vardagen.

"Alla borde ha en coach".
"Jag vet mer nu om mig själv och mitt liv".
Sagt av två adepter i pilotgruppen

Mål med projektet – coacha till nya insikter, kunskaper och handlingar

• Är att hjälpa eleverna ta eget ansvar och agera för sin framtid samt stärka deras välmående genom att motivera och coacha dem till nya insikter, kunskaper och handlingar.
  • Vill ge eleverna viktiga verktyg och information som gör att de själva vågar testa, lära sig och utveckla en plan för sin egen framtid.
  • Vill stödja en utveckling av entreprenörskap i bred mening, men också utveckla en medvetenhet hur man möter det som väntar eleven under och efter avslutade studier.

Hur bidrar vi från Rotarys håll?

• Som rotarian bidrar vi som coacher med bland annat kontakter samt genom att vara goda vuxenförebilder.
  • Vi erbjuder elever praktikplats eller att vara med en dag på jobbet för att exempelvis se vad en chef gör.
  • Vi kommer att undervisa grupper av elever vid vissa tillfällen i ex privatekonomi, företagsekonomi, lättare juridik.
  • Vi förklarar viktiga samhällsfunktioner såsom SKV, Kronofogden, Bolagsverket mm.
  • Vi hjälper ungdomarna till insikt om sig själva, vem de är, vem de vill vara och vad de vill göra i framtiden.
  • Vi är goda föredömen.

Rotary kommitté 2023-24
Tvärkommitté bestående av deltagare från både Borås Viskan Rotaryklubb (BVRK) och Borås Rotaryklubb (BRK). Formerna för samarbetet utformas och utvecklas av kommittén.

Randi Evers Säwemark, BVRK ordf
Katarina Gruden Dahlin, BVRK
Eva Andreasson, BVRK
Elisabeth Juvén, BRK
Hans Nord, BRK
Projektledare Borås Stad: Sven-Erik Neergaard Möller

Rotaryklubbarna i Borås samarbetar i projektet och har som uppgift att hitta intresserade coacher.

Kommittéen kommer att vidarebefordra aktuella namn till Borås stads projektledare, som sen tar över med coachträffar, information och matchning med elever/adepter.

Kommitténs arbete är fortfarande, likt hela projektet, under uppbyggnad.

Visionen är att Rotary kommer ha ett antal aktiva coacher löpande, och kommitténs roll blir att vara länken mellan Rotary och Borås stad, samt i framtiden även hålla aktiviteter för att stärka coacherna.

Att vara coach
Som coach ställer du upp som en vuxen förebild. Du ställer de öppna frågorna, och adepten har svaren. Det gäller att adepten utvecklas och hittar sin egen väg in i framtiden.

Som coach förbinder du dig till:

• att träffa adepten en gång per månad, företrädesvis i ett fysiskt möte, undantagsvis digitalt
  • att mötet bör vara 1,5 timme
  • att ni träffas på neutral mötesplats, ex på ett café, eller tar en promenad ihop.
  • att ha samma coach-adept i 6–12 månader
  • att registerutdrag från Polismyndigheten ska visas upp. (”utdrag för arbete inom skola eller förskola”)

Vill du vara med?
Vill du engagerade dig i det här lokala samhällsprojektet. Gör din intresseanmälan här. Vill du veta mer, kontakta då kommittéeansvarig Randi Evers Säwemark (BVRK) på randievers@gmail.com.

Borås Viskan Rotaryklubb startade under Rotaryåret 2022-23 ett nytt lokalt samhällsprojekt.

Sven-Erik Neergaard Möller håller i introduktionsträff

Rotarianer som anmält intresse kallas till en introduktionsträff som hålls av projektledare Sven-Erik Neergaard Möller.

Coach Randi Evers Säwemark med adept.

Coach Katarina Grudén Dahlin med adept.